Turkulaisen Viestintäliigan lanseerauksesta tulee tänään keskiviikkona 11. huhtikuuta kuluneeksi tasan kaksi vuotta. Neljän ihmisen ja yhden koiran perustaman viestintätoimiston kasvu on ollut palvelualan keskiarvoon nähden hurjaa, he työllistävät nyt jo yhteensä 11 asiantuntijaa. Omistajien mukaan vahva kasvu juontaa juurensa fanikulttuurin luomisesta.

Huhtikuussa 2016, kun Viestintäliiga lanseerattiin, poikanelikko uhkui itseluottamusta. Puheet kasvutavoitteista olivat kovia. Monet saattoivatkin hieman hymähdellä heidän ajatuksiaan 10 miljoonan euron liikevaihdosta ja 50 työntekijän palkkaamisesta.

”Olihan ne varmaan aika kovia puheita, mutta kuitenkin nyt kahta vuotta myöhemmin moni epäilijä on saanut huomata noille puheille olevan myös jonkinlaista vastinetta. Olemme onnistuneet kartuttamaan mainetta ja kasvamaan hurjaa vauhtia”, Viestintäliigan toimitusjohtaja Iiro Junnila kertoo.

Yritys on palkannut osakasnelikon lisäksi jo seitsemän työntekijää, kokonaishenkilöstömäärän ollessa nyt 11. Viime vuonna yritys tuplasi sen ensimmäisen vuoden myyntinsä, sen liikevaihto 2017 oli noin 370 000 euroa. Voittoakin he onnistuivat tekemään yli 15 000 euroa.

Tämän vuoden liikevaihtotavoitteeksi asetettu 50 prosentin kasvu näyttää niin ikään valoisalta, kun vuoden 2018 ensimmäisen kvartaalin myynti kasvoi viime vuoteen nähden yli 100 %.

Fanikulttuurin luominen liiketoiminnan ytimessä

Kun puhutaan fanikulttuurin luomisesta, ensimmäisenä mieleen tulee yleensä urheilu. Mutta fanikulttuurin luominen erityisesti B2B-yritykselle ei ole ehkä se perinteisin strategia. Viestintäliigan tekijöillä on kuitenkin vahva urheilumaailman tausta ja heidän omassa markkinointistrategiassaan fanikulttuurin luominen on kantava ydinteema.

Perustajaosakkaat Petteri Poukka, Juhani Koskinen, Osku Valtonen ja Iiro Junnila – unohtamatta Seppo-koiraa – ovat itse todella aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä. He kertovat päivittäin asioita arjestaan omien somekanaviensa kautta kymmenille tuhansille seuraajilleen.

Osku ja Juhani ovat tulleet ihmisille tutuiksi myös Sohvaperunat-ohjelman kautta, mikä on osaltaan vauhdittanut myös herrojen somesuosioita erityisesti Instagramissa ja Twitterissä.

”Emme yritä tyrkyttää omaa osaamistamme ja palveluitamme väkisin ihmisille, vaan kerromme somessa omista asioistamme hurtilla huumorilla. Ihmisiä kiinnostaa kuitenkin lopulta hyvin tavalliset asiat, joihin he voivat helposti itse samaistua”, kertoo Viestintäliigan osakas Petteri Poukka.

Hyvänä esimerkkinä voidaan pitää Poukan shetlanninlammaskoiran Sepon somekanavia. Sepolla on eri kanavissa yhteensä noin 20 000 seuraajaa, joita hän ilahduttaa päivittäin erilaisilla positiivisuutta ja koiramaista ajattelua huokuvilla julkaisuilla. Tämä on myös poikinut yritykselle paljon yhteydenottoja isoistakin yrityksistä.

”Homman ytimessä on aitous ja vuorovaikutus. Emme yritä esittää mitään muuta kuin mitä olemme, ja esimerkiksi Twitterissä keskustelemme ihmisten kanssa avoimesti omilla nimillämme”, taustoittaa Junnila.

”Olemme aidosti innoissamme siitä mitä teemme ja ylpeitä niistä asioista, joita olemme saaneet asiakkaidemme viestinnässä aikaan. Olemme jokainen omassa elämässämme hyvin toimeliaita ja monessa mukana, jolloin myös aiheita ihmisiä kiinnostavien julkaisujen tekemiseen syntyy luonnostaan”, jatkaa Junnila.

Viestintäliigan osakkaat haluavat jakaa kiitosta kaikille työntekijöilleen, joita ilman kasvu ei olisi ollut mitenkään mahdollista. Hienoja työntekijöitä ja ennen kaikkea hienoja ihmisiä.