Blogi

Game, Set, Match – digimarkkinoinnin harjoittelija Olivia esittäytyy

Tere kaikille! Olen Olivia Heyno, Viestintäliigan uusi digimarkkinoinnin harjoittelija. Seuraavina kuukausina hyppään digimarkkinoinnin saloihin ja yritän päästä jyvälle mainostiimin meemeistä.

Synnyin ja asustelin Turussa kunnes lukion jälkeen opiskeluni starttasivat Tallinnassa, missä suoritin kauppatieteiden kandidaatin tutkinnon. Kaupallinen ala on ollut takaraivossani lukiosta asti ja niin myös palo ulkomaille. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Tallinnasta opinnot jatkuivat Kööpenhaminaan ja Tallinkin bonuspisteet vaihtuivat SAS:n Eurobonuksiin. Samalla myös pääaineeni vaihtui rahoituksesta markkinointiin, sillä koin sen kiinnostavammaksi aiheeksi, johon minulla olisi enemmän annettavaa. Maisteriopinnoissa kiteytyikin kiinnostus digitaaliseen markkinointiin sekä sen analysointiin.

Kööpenhaminasta palasin Turkuun maisterin paperit kainalossa, polkupyöräilyetiketti hallussa ja into saada kokemusta digimarkkinoinnin parissa. Muutaman kuukauden päästä löysinkin itseni Viestintäliigan haastattelusta digimarkkinoinnin harjoittelijaksi. Sain vakuutettua olevani oikea tyyppi hommaan ja siitä viikon päästä olin pistämässä konetta pystyyn työpöydälle sekä tutustumassa uusiin työkavereihin.

Harrastukseni ovat muuttuneet opiskeluajan kaupunkikävelyistä, kulttuurikokemuksista ja ruokien sekä juomien maisteluista takaisin urheilun pariin. Pelasin aktiivisesti tennistä ennen yliopisto-opintoja ja nyt olen palannut takaisin pelikentille. Turku ja tennis kulkevat minulla näköjään käsikädessä. Kaiken kaikkiaan harrastuksiini kuuluukin kaikki, mitä Jarkko Nieminen Areenan katon alta löytyy: tennis, sulkapallo sekä padel. Lisäksi kidutan itseäni talvisin käymällä avannossa sekä kesäisin pelaamalla golfia. Jos en ole tekemässä jotain edellä mainituista, minut löytää keittiöstä tekemästä ruokaa, pelaamasta Mario Kartia tai elokuvateatterista.

Luonteeltani kuvaisin itseäni pitkähermoiseksi ilopilleriksi. Hymy hyytyy siis harvoin, paitsi silloin kuin pyöräilijä ei käytä käsimerkkejä. Uskon, että tästä luonteesta on hyötyä myös Linnankadun toimistolla.

Google ja some haltuun

 

Toimenkuvaani kuuluu pääasiassa Google- ja somemarkkinointi, jotka ovat tulleet tutuksi teoreettisella tasolla opintojen ohella. Käytännön osaaminen kuitenkin uupui ja Viestintäliigassa pääsinkin heti pureutumaan Google-markkinointiin tekemisen tasolla. Jo toisena päivänä olin asiakasprojekteissa mukana kirjoittelemassa mainoksia ja raportteja. Ensimmäisen viikon aikana juuri Google Ads ja Analytics ovat olleet opettelun alla, ja Google-guru Aleksi onkin jo saanut pääni pyörälle niin termeistä kuin analyyseistakin. Kysymyksiä olen kysynyt bumerangina takaisin vähintään yhtä paljon kuin on tullut uuttakin. Ja siihen avoimesti täällä kannustetaankin. Muutenkin mainoskornerin ja koko Viestintäliigan porukka on ottanut minut avosylin vastaan (koronaetäisyydet huomioon ottaen) ja kaikille on helppo rupatella niin asiaa kuin tyhjänpäiväistäkin.

Odotan harjoitteluajalta paljon uutta tietoa ja taitoa, haasteita, niissä onnistumisia ja mokailuja, sekä näiden kautta myös kehitystä digimarkkinoinnin tekijänä. Itse toivon tuovani Viestintäliigaan uusia näkökulmia, innokasta asennetta ja uteliaisuutta, sekä tietenkin polkupyöräilyetiketin päivittämistä.

Työpisteeni tunnistaa lukuisista post-it lapuista, Mynthon-pastilleista ja kolisevasta termosjuomapullosta.