Facebook-mainonta ja sen tehokkuus perustuu mainosten tarkkaan kohdentamiseen ja tulosten seurantaan. Parhaimmillaan se on todella kustannustehokasta ja tuloksiin nähden suorastaan halpaa, mutta myös Facebookissa on mahdollista kaataa suuria summia mainosrahaa suoraan viemäriin. 

Listasimme Facebook-mainonnan kolme tärkeintä ”taikatemppua”, jotka aloitteleva mainostaja usein unohtaa.

 

1. Facebook-pikseli ja tulosten seuranta

Aloittaessasi mainonnan on ehdottoman tärkeää asentaa mainoksen kohdesivulle Facebook-pikseli. Pikseli tarkoittaa käytännössä lyhyttä koodinpätkää, joka asetetaan mainostettavan sivun lähdekoodiin. Kun mainoksen vastaanottaja sitten klikkaa itsensä kohdesivulle, pikseli kirjaa tapahtuman automaattisesti muistiin.

Kaikkia pikseliin liittyviä tapahtumia voi seurata kätevästi Facebookin mainostilin kautta. Seurannan avulla saadaan täsmällistä tietoa siitä, kuinka hyvin mikäkin mainos käytännössä toimii ja kuinka paljon se kerää haluttuja toimenpiteitä.

Esimerkki: kuvittele vaikkapa TV- tai radiomainoskampanja. Kampanja suunnitellaan huolella ja julkaistaan, mutta sitten laitetaan sormet ja varpaat ristiin ja toivotaan että mainonta toimii halutulla tavalla. Facebook-mainontaa voidaan parannella tulosten perusteella reaaliaikaisesti, jolloin mainosrahaa ei koskaan valu hukkaan. Kumpi kuulostaa mielestäsi paremmalta?

 

2. Retargeting-mainonta

Oletko koskaan ihmetellyt, kun käyt tietyn matkatoimiston sivuilla haaveilemassa tulevasta etelänmatkasta, niin pian kyseisen matkatoimiston mainoksia alkaa putkahdella silmiisi eri somekanavissa? Tätä kutsutaan retargeting-mainonnaksi. Moni väittää kovaan ääneen hajoilevansa retargeting-mainoksiin, mutta todellisuudessa se on erittäin tehokas tapa mainostaa. Kaiken lisäksi se on hyvin yksinkertaista toteuttaa myös sinun yrityksellesi.

Nimittäin samalla kun Facebook-pikseli kirjaa tapahtumia omalle seurantasivulleen, pikseli jättää jäljen kohdesivulla vierailleen selaimen evästeisiin. Evästeen avulla voidaan näin kohdistaa omaa mainontaa kaikille verkkosivuillasi vierailleille. Retargeting-mainos luodaan Facebookin mainostililtä tekemällä mukautettu kohderyhmä Facebook-pikselin keräämän verkkosivuliikenteen perusteella.

 

3. Asiakastietojen hyödyntäminen & kaksoisolentokohderyhmät

Yksi Facebook-mainonnan tehokkaimmista ominaisuuksista on mainostilin kyky analysoida Facebookin käyttäjätietoja ja hyödyntää niitä mainosten kohdentamiseen. Jos yritykselläsi on olemassa vanhoja asiakastietoja, kuten sähköpostilista aiemmista asiakkaista, näitä tietoja voidaan käyttää myös uusien asiakkaiden hankintaan.

Syöttämällä yrityksesi asiakastiedot Facebookin mainostilille, järjestelmä poimii joukosta ne tiedot, joilla on rekisteröityjä Facebook-profiileja. Mainostili analysoi kyseisten profiilien somekäyttäytymistä ja luo sen perusteella kaksoisolentokohderyhmiä, jotka muistuttavat aiempia asiakkaitasi. Tämä on tehokas tapa tavoittaa yrityksellesi uusia potentiaalisia asiakkaita.

Lisäksi voit luoda kaksoisolentokohderyhmät myös mm. verkkosivustollasi vierailleista tai FB-sivusi kanssa vuorovaikutuksessa olleista ihmisistä. Näin tavoitat todella tehokkaasti asiastasi kiinnostuneita uusia ihmisiä.

 

Huom! 25.5.2018 voimaan astuva EU:n yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) koskettaa käytännössä kaikkia verkossa mainostavia yrityksiä. Lue täältä lisää lakimuutoksesta.

 

Kiinnostaako Facebook-mainonta?

Sosiaalisen median mainonta on nykyään elintärkeä osa yrityksen markkinointia. Jos asiaan perehtyminen tuntuu vievän liikaa aikaa, voit luottaa sen ammattilaisten käsiin ja keskittyä omiin vahvuuksiisi. Me teemme somemainontaa työksemme ja olemme siinä hyviä. Ota meihin yhteyttä, niin istutaan alas ja mietitään yhdessä juuri sinun yrityksellesi parhaat mainosratkaisut.

Pyydä ilmainen viestintäkonsultaatio!

 

Haluatko somemainontaan liittyvät vinkit suoraan sähköpostiisi? Tilaa Viestintäliigan uutiskirje:

Jos jätät tarjouspyynnön, kerro hieman lisää tarpeistasi. Me palaamme asiaan!

Liittymällä listalle hyväksyt tietosuojaehtomme.