Verkkomainostajat ovat vuosikausia etsineet täydellistä alustaa tuotteidensa esittelyyn. Nyt kun Instagram Stories on täällä, se pilataan rumalla ja välinpitämättömällä mainonnalla. Älkää tehkö niin, vaan lukekaa tämä.

Vielä vuosituhannen taitteessa asiat ostettiin kivijalkamyymälöistä. Väki vaelsi pitkin nilkkoja muljauttelevaa mukulakivikatua ja tiiraili kauppojen akkunoista sisään. Näyteikkunoiden ääreen pysähdyttiin tutkimaan ja pohtimaan – voitteko kuvitella?

Kauppiaille näyteikkunat olivat paikkoja, joihin satsattiin. Katseiden alle asetettiin kaikkein kauneimmat, laadukkaimmat ja kaikin puolin kiinnostavimmat tuotteet. Näköaisti on ihmisen hallitsevin aisti, ja sitä hyväilemällä moni asiakas saatiin kilauttamaan oven päälle ruuvattua kilikelloa. Sitten tuli verkkokauppa, ja kellon kilinä vaimeni.

Jos verkkokauppa on nykyajan kivijalkaliike, mikä on sen näyteikkuna? Verkon bannerimainos? Googlen hakukone? Firman Facebook-sivu? Hyviä vaihtoehtoja, mutta mikään näistä alustoista ei pysty tarjoamaan yhtä esteettistä mainoskokemusta kuin Instagram Stories. Instagram Stories on nykypäivän näyteikkuna.

 

Hyvät, rumat ja ookoot – Instagram Stories -mainonnan kultaiset säännöt

 

Stories-palvelun käyttäjämäärä kipusi juuri 400 miljoonaan, esikuvansa Snapchatin polkiessa paikallaan puolet vähemmällä käyttäjämäärällä. Facebook on välittömästi onnistunut siinä, mitä Snapchat epätoivoisesti yritti: tekemään ”tarinamuotoisesta” älypuhelinmediasta toimivan mainosalustan.

Facebookin mainostyökalut ovat tunnetusti vailla vertaansa. Olemme huomanneet, että mainosten näyttäminen Instagramissa voi olla jopa puolet halvempaa kuin Facebookissa. Etenkin Stories-muotoisille mainoksille saa edullisesti paljon näkyvyyttä. Potentiaalin ulosmitatakseen mainostaja tarvitsee rohkeutta ja visuaalista silmää.

Tässä Instagram Stories -mainonnan hyvät, rumat ja kohtalaiset esimerkit, sekä niiden pohjalta kasattu sääntökirja.

Rumat

Automainos.

Automainoksen pilaa sen loputon sekavuus. Stories-mainos kestää maksimissaan 15 sekuntia, ja tämän kaaoksen sisäistäminen siinä ajassa on pyhä mahdottomuus.

Tekstiä, summia, päivämääriä, erikoismerkkejä, emojeita… Informaatioähky aiheuttaa hylkimisreaktion. Tekstiä on sotkettu mainostekstin lisäksi kuvaankin, mikä jo itsessään vähentää mainoksen näkyvyyttä. Ei jatkoon.

Sääntö numero 1: Yksinkertainen on tehokasta.

Koodarijengin mainos puolestaan näyttää olevan sponsoroitu Facebook-julkaisu, jota ei välttämättä kannattaisi sijoittaa Instagram Storiesiin. Teksti katkeaa kesken kaiken, eikä se tarjoa katsojalle kunnollista toimintakehotetta.

Sääntö numero 2: Ei samaa sisältöä joka tuuttiin.

Koodarijengi.

Ookoot

Korisjengi.

Korisjengin mainos on sopivasti mitoitettu, informatiivinen ja sen kuva on aihetta tukeva. Tekstiä on kohtalaisen paljon, mutta se on jaksotettu järkevästi. Mainosteksti päättyy selkeään call-to-actioniin.

Seuraava steppi olisi upottaa hieman lyhyempi mainosteksti pystykuvaan, jolloin mainos toimisi natiivisisältönä tarinamuodossa. Nykyinen on kuitenkin aivan riittävä taso Stories-mainonnassa.

Sääntö numero 3: Tarkista, miltä mainos näyttää Storiesissa.

Luottoa tarjoava mainos luottaa lyhyeen ja ytimekkääseen tekstisisältöön, joka kertoo samaa tarinaa kuvan kanssa. Hyvä perustason suoritus, joskin kieliasua voisi hioa.

Sääntö numero 4: Ei se pituus, vaan miten sitä käyttää.

Luotto.

Hyvät

Futis.

Kuvamuotoisten Stories-mainosten helmet miellyttävät silmää. Parhaassa tapauksessa ne sekoittuvat muuhun käyttäjän seuraamaan sisältöön, kuten oheinen Viaplayn futismainos. Tässä tekstit ja logot on muokattu suoraan kuvaan.

Vaikka käyttäjä ei siirtyisi mainoksesta eteenpäin, visuaalisesti kaunis kokonaisuus jättää aina voimakkaamman muistijäljen. Täytyypä muuten uusia tilaus, futiskausi on ovella…

Sääntö numero 5: Panosta kuviin.

Keijun reseptimainos on tekstistä päätellen tehty tarinana suoraan Instagram-sovelluksessa, jonka jälkeen se on tallennettu ja pistetty pyörimään mainoksena. Yksi tapa tämäkin: Storiesia voi käyttää kevyenä mainoseditorina. Kaunis ja kesäinen sommitelma! Itse Keijun tuotteet eivät ole edes pääosassa.

Sääntö numero 6: Pohdi, miten tuot tuotteesi esille tyrkyttämättä.

Reseptit.

Parhaat

Jokainen somesisältöjen parissa puuhasteleva varmaan huomasi, että jotain puuttuu. Kauneinkin kuva kertoo vain murto-osan siitä, mitä elävä kuva voi välittää. Tehkää sitä videota, ja tehkää sitä hyvin.

Tuotantoihin ei tarvitse aina upottaa tuhansia euroja. Pienikin panostus voi tehdä ratkaisevan eron sinun ja kilpailijasi välillä. Alla muutama esimerkki toimivasta videomainoksesta.

Sääntö numero 7: Unohda kaikki aiemmin sanottu ja tee sittenkin video.

Ravintola Kakolanruusun video on elegantti ja simppeli. Kaunis ruoka, parempi mainos.

Trailerit saavat uutta potkua pystymuodossa. Leffamaailma on upottanut myös toimintokehotteen suoraan videoon. Änd äksön!

The New Yorker -lehti tekee omannäköistään animaatiotaidetta. Taitava animaattori voipi olla kullanarvoinen.

Yhteenvetona: jos haluat erottua eduksesi nykypäivän näyteikkunassa, se ei onnistu puolivillaisella tekemisellä – paitsi jos tuotteesi on puoliksi villainen pusero.

Ehkä meidän kannattaisi lyödä hynttyyt yhteen?

Kiinnostuitko Instagram-mainonnasta?

Liity postituslistallemme, niin saat FB-mainonnan tehokkaimmat tipsit ja uusimmat blogit Viestintäliigan asiantuntijoilta. Voit myös jättää tarjouspyynnön somemainonnasta tai muista palveluistamme.
Jos jätät tarjouspyynnön, kerro hieman lisää tarpeistasi. Me palaamme asiaan!