Kesätyöpaikka voi tuntua vain kesätyöltä, mutta kokemukset kesällä tehdyistä töistä voivat kulkea mukana läpi koko työelämän. Kesätyöpaikka jää varmasti työntekijän mieleen, joten kannattaa huolehtia siitä, että se jättää hyvän jäljen.

Ensimmäinen oikea kesätyöpaikka, jos kotipihaa ei lasketa, oli eräs pieni metallipaja. Olin tuota ennen jo useampana kesänä muodostanut viheryksikön huolehtimaan lapsuudenkotini, tätini ja erään vanhan puolikuuron papan nurmikonleikkuukoneen kuljettajan vaativasta pestistä.

Älkää kertoko verottajalle, että niistä maksettiin liksa suoraan lapaan. Kuriositeettina mainittakoon palkkavertailu ”julkisen” (koti) ja ”yksityisen” (kaikki muut kohteet) sektorin välillä: kotipihan nurmikko oli pinta-alaltaan kaikkein suurin ja sen leikkuusta maksettiin 10 markkaa. Muut kohteet olivat puolet pienempiä, mutta niistä maksettiin 50 markkaa kustakin.

Pitääkin ottaa tulevana kesänä isäni kanssa puheeksi tämä palkkakuoppa.

Niin, siihen ensimmäiseen kesätyöpaikkaani. Se oli siis metallipaja. Pimeä, pölyinen ja paskainen vanha paja. Tiedättehän sellaisen hämyisen hallin, jossa vaatteiden likaantumiseen riittää pelkkä ovesta sisään astuminen. Muistaisin saaneeni 25 markkaa tunnilta palkkaa.

Tein neljätuntista päivää. Kolmen viikon ajan.

Palkaksi saaduilla rahoilla ostin mopon.

Olin tuolloin muistaakseni 12 tai 13 vuoden ikäinen, joten tuo yllä mainittu työrupeama osoitti varhaisteinille heti elämän kovuuden: saavuttaakseni unelmiani (mopo), minun piti uurastaa kovasti (noin 60 tuntia).

KESÄTYÖPAIKKA: VIESTINTÄLIIGASTA HYVÄÄ PÄIVÄÄ, MITEN VOISIMME AUTTAA?

Suomen kesä on siitä ainutlaatuinen, että paskimmillaankin se on maailman paras suomalainen kesä. Se voi olla pitkä, lyhyt, kylmä, kuuma, kuiva tai sateinen. Joka kerta se yllättää jonkun tahon olemassaolollaan ja arvaamattomuudellaan.

Miten Viestintäliiga sitten voisi yllättää sinut tai sinun edustamasi yrityksen positiivisesti? Tässä muutama esimerkki:

Boys of The Mainoskorneri

Facebook-mainonta: Mainoskornerin Matti ja Teppo

Kaiken takana on nainen, paitsi Viestintäliigan mainoskornerin takaa löytyvät Matti ja Teppo, eli tuttavallisemmin Matti Koivisto ja Teemu Yliluoma. Nämä veijarit ovat Suomen terävintä kärkeä sosiaalisen median mainonnan kiemuroissa. Facebookin mainonnan alle mahtuu myös Instagram, eli se tavoittaa reilusti yli kolme miljoonaa suomalaista kuukausittain. Sesonkiluontoiselle bisnekselle tai verkon kautta tapahtuvalle kaupankäynnille Facebook-mainonta on kuin virittäminen mopolle: ääni nousee, vauhti kasvaa ja kateellisten päät kääntyvät varmasti.

365 koiranpäivää vuodessa viestintäliiga
Petteri-ihminen ja Seppo-koira

Kilpailu, arvonta tai tempaus: Petteri Poukka and the big band

Mielikuvituksellaan ja luovuudellaan Pohjois-Nokian TOP3-listaa vuosia dominoineen Petteri Poukan aavistuksen höröttävien korvien välissä syntyvät sosiaalisen median massoja kohisuttavat tempaukset. Kesällä some-kansalla on aikaa selailla älypuhelimiaan aivan eri tahtiin kuin keskellä kiireistä arkea. Erilaisten kisojen ja arvontojen kulta-aikaa! Muovista ämpäriä Petteri ei ole keksinyt, mutta hän on auttanut lukuisia asiakkaitamme saavuttamaan satojen tuhansien ihmisten silmät ja päätelaitteet.

Tämä ei ole Tanelin kesätyöpaikka
Taneli Virjonen

Kiireapu sosiaalisen median ylläpitoon: Taneli Virjonen joukkoineen

Taneli Virjonen, heinäkuun ja oman äitinsä lapsi. Tanelin johtama sisällöntuotantokatraamme istuu luontevasti toimialan kuin toimialan kiemuroihin ja lainalaisuuksiin. Sesongin ollessa kuumimmillaan, ei käsipareja välttämättä löydy enää sosiaalisen median kahvoihin. Anna meidän auttaa. Taneli tekee käsikirjoituksen ja suunnitelman, Saara tuottaa virheettömän tekstin ja Nella käy ikuistamassa tunnelmalliset ja laadukkaat valokuvat. Kas siinä sinulle tai teille oiva kesätyöpaikka käyttöönne.

Voisimmeko me olla kesätyöntekijöitäsi? (<– KLIKKAA ROHKEASTI)