Blogi

Konversio se on joka kannattaa

By 18/03/2019 toukokuu 28th, 2019 No Comments
Konversio kannattaa.

Tarina siitä, kun Matti sukelsi myyntisuppiloon ja selvisi hengissä. Saaliiksi tuli säkillinen konversio ita sekä kikat niiden pyydystämiseen.

Myyntisuppilo, liidiputki, digitalistjargonfunneli – raskaalla lapsella on raskaita nimiä. Vaikka termistö aiheen ympärillä kärsii inflaatiosta, markkinoijan näkökulmasta sen perusajatusta ei voi kyseenalaistaa. Portaiden määrä ja niiden sisältö vaihtelee, mutta idea pysyy.

Konversio putkahtaa suppilosta.

Siinä yksi versio tästä markkinointiputkimiehen lattiakaivosta. Ja kuten nähdään, konversio löytyy sieltä pohjalta. Konversio on se viimeinen steppi, johon digitaalisten kanavien sisällöntuotanto tähtää: yleensä yhteydenotto tai jonkinlainen kaupanteko.

Jos ja kun haluamme mitata konversioiden toteutumista, meidän on puettava ne netitse mitattavaan muotoon. Yhteydenoton tulee tapahtua verkkolomakkeen tai linkin klikkauksen kautta, ostoksen tulee rekisteröityä verkossa. Näissä mittauksissa apunamme häärivät analytiikkatyökalut, kuten Facebook-pikseli ja Google Analytics.

Konversiot kohdentamalla katosta läpi

Joskus käy niin, että vaikka kuinka puhiset, digisisältösi sitouttaa kuin kultti ja jengi on muutenkin pähkinöinä, koko sirkus ei vain näy viivan alla. Somepöhinä ei maksa laskuja, eikä turhista kävijöistä pursuileva verkkosivu tuota kuin merkintöjä bittiavaruuteen.

Tällöin täytyy kurkata sinne markkinointiputkeen ja keksiä, millaisella karhupumpulla se saadaan vetämään. Missä tukos? Monesti ongelmat piilevät tasolla numero 2, kun markkinoinnissa satsataan tavoitettujen käyttäjien määrään ”laadun” sijaan. Asetelma kannattaa joskus kiepauttaa ympäri.

HUOM! Seuraa mainosjargonia.

Esimerkki elävästä elämästä

Asiakkaamme keräsi liidejä verkkosivuiltaan lomakkeiden avulla, ja me ohjasimme sivuille liikennettä somemainonnalla. Muutamien kuukausien jälkeen yhteistyö syveni ja pääsimme ruuvaamaan liidiprosessia alusta loppuun. Asensimme asiakkaan lomakkeisiin mukautettuja konversioita, minkä jälkeen lähdimme toteuttamaan konversioille optimoitua Facebook-mainontaa. Liidiluvut reagoivat seuraavasti:

eKm (ennen konversio-optimoitua mainontaa)

Konversioprosentti = 4,45%

Konversion hinta = 7,63 €

jKm (jälkeen konversio-optimoidun mainonnan)

Konversioprosentti = 24,15%

Konversion hinta = 3,39 €

Perinteisen liikenne-kampanjoinnin kautta lomakkeen lähetti noin joka kahdeskymmenes verkkosivukävijä. Sivuille saatiin valtavasti liikennettä, mutta leijonanosa käyttäjistä totesi olevansa väärässä paikassa.

Syvällisemmän analysoinnin ja asennustöiden jälkeen lomakkeita singahteli joka neljännen sivustokävijän lapasesta, ja kustannus yhtä konversiota kohden putosi yli puolella. Asiakas siis sai tuplatulokset samalla rahalla.

Samaan aikaan Facebook-mainonnan CPM (1000 näyttökerran hinta) nousi 22 prosenttia ja CPC (yhden klikkauksen hinta) kasvoi 16 prosenttia. Klassiset mainonnan tehokkuuden mittarit siis heikkenivät.

Kalliimpi klikkaus, parempi mieli?

Kyse on kohdentamisen suloisesta nurinkurisuudesta. Facebookin suosiollisella avustuksella aloimme näyttää mainoksia oikeille ihmisille – ihmisille, jotka suuremmalla todennäköisyydellä toteuttavat tarjoamamme konversion.

Nämä ihmiset eivät välttämättä ole heitä, jotka klikkailevat kaikkia näkemiään mainoksia, vaan heitä, jotka käyttävät enemmän harkintaa sisältöjä kuluttaessaan. Kun tällainen käyttäjä klikkaa mainostamme, hän on jo erittäin sitoutunut. Tällöin klikkauksesta maksaa mielellään hieman enemmän.

Kaiken lisäksi laadukkaampi sivustoliikenne ruokkii tulevia onnistumisia. Vaikka kolme neljästä kävijästä ei jätäkään tietojaan, he ovat oivallista yleisöä kaksoisolentokohderyhmien rakentamiseen ja myöhemmin tapahtuvaan uudelleenmarkkinointiin. Facebook-pikseli ja mainosjärjestelmä tekevät omaa, hiljaista duuniaan, ja mainontamme osuvuus paranee kuin itsestään.

HUOM! Mainosjargon päättyy.

Netissä on helppo kerätä liidejä, kun jaksaa nähdä vähän vaivaa ja kiinnittää huomiota yksityiskohtiin. Se on fakta. He, ketkä analysoivat analysoimasta päästyäänkin, mutta osaavat tehdä päätöksiä ajoissa, tekevät myös tulosta.

Liity heihin toteuttamalla alla oleva konversio.
Jos jätät tarjouspyynnön, kerro hieman lisää tarpeistasi. Me palaamme asiaan!

Leave a Reply