Mainonta somessa on tämän päivän markkinoinnissa samaa mitä Aikuinen nainen biisinä Paula Koivuniemelle – vaikea nähdä tilannetta, jossa yhdistävää mainintaa ei esiintyisi. Vaikka rakastamme tarinoiden kertomista itse, tällä kertaa kynän varressa on asiakkaamme Turku-Areenoiden markkinointipäällikkö Toni Autio.

Aloitin työurani TPS:n lätkäpuolella juuri ennen kauden 2009–2010 alkua. Jääkiekkoa seuraavat, ja varmasti moni muukin turkulainen, muistavat tuon kauden. Ei siis niinkään minun työurani alun kannalta, vaan sen vuoksi, että joukkueen upea kausi sai ansaitun huipennuksen ja kauden päätyttyä torilla tavattiin mestaruusjuhlien kera.

Mestaruuskautta seuranneet vuodet TPS:llä olivat yhdellä sanalla kuvattuna vähintäänkin ailahtelevia, joten jätetään tuo osa menneisyydestä pienemmälle huomiolle. Oman työurani kannalta sain kuitenkin noiden viiden vuoden aikana uskomattoman määrän kokemusta urheilumarkkinointiin ja tapahtumatuotantoon liittyvistä asioista.

Tätä osaamista olen päässyt viimeisen nelisen vuotta hyödyntämään ns. Tepsin naapurissa. Siirryin siis Tepsin toimistolta kymmenisen metriä Suikkilantien suuntaan ja halliyhtiön palvelukseen Turku-Areenoiden eli Gatorade Centerin ja Marli Areenan markkinointipäälliköksi.

Työpäivät koostuvat pitkälti yritysmyynnistä (aitiot, kokoustilat, näkyvyys) ja tapahtumiin liittyvien asioiden hoitamisesta. Välillä istun palaverissa kumppanien tai tapahtumajärjestäjien kanssa tai tarvittaessa kiinnitän mainoksia vaikka hallin vessoihin eli harvoin yksikään työpäivä on samanlainen.

Yksi asia tuntuu seuraavan kuitenkin päivästä toiseen eli kiire ja etenkin tekemättömien työtehtävien määrä. Tämän vuoksi yksi tärkeimpiä kehityskohteitani viime vuosina onkin ollut keskittyminen olennaiseen.

TPS:n puolella opin tekemään lähes kaiken itse. Joskus kustannussyistä, joskus aikatauluun liittyvistä syistä eli asiat etenevät nopeasti ja aikaa ei ollut delegoimiseen. Tästä pahasta tavasta olen osittain onnistunut jo pääsemään irti, mutta prosessi on vielä kesken. Onneksi olen löytänyt itselleni sopivan kumppanin, joka auttaa niin suunnitelluissa asioissa kuin myös niissä hieman yllättävissäkin tapauksissa.

Yhteistyömme Viestintäliigan kanssa alkoi jo heti heidän yrityksensä alkuaikoina pienimuotoisena konsultoimisena, mutta kuluvan vuoden aikana suurelta osin mainonta somessa on siirtynyt heidän alaisuuteensa. Facebook-mainonta saattaa kuulostaa pieneltä asialta, mutta kun se yksikin pieni rutiiniasia tai suuremman kampanjan päävastuu ja siitä huolehtiminen lähtee omalta pöydältä pois, niin fokus on helpompi kohdistaa muuhun mahdollisesti tärkeämpään tekemiseen.

Olen pystynyt luottamaan Viestintäliigan osaamiseen somemaailman asioissa eikä minun ole tarvinnut enää keskittyä niiden pieniin yksityiskohtiin. Saan parhaan tehon itsestäni ja yhtiömme markkinoinnista, kun suunnittelen suuremmat linjat ja viestin tämän tahtotilan eteenpäin Viestintäliigalle, joka nappaa kopin ja hoitaa homman maaliin!

Viestintäliiga auttaa minua siis keskittymään olennaiseen eli siihen mihin minut on aikanaan palkattu – hankkimaan uusia asiakkaita ja palvelemaan olemassa olevia asiakkaitamme entistä paremmin!

toni autio turku-areenat
Toni Autio, markkinointipäällikkö @ Turku-Areenat

 

 

Kuvat: Niko Sieppi / Rabbit Visuals