Blogi

Nyt vaaditaan poikkeusviestintää

Olemme tilanteessa, jossa jokainen viesti luetaan viruslasien läpi. Lähelle tuleva, miltei käsin kosketeltava tartuntariski on mielessä jokaisella – siksi tuntuu ylimieliseltä ja turhalta viestiä vain tavanomaisella markkinointikärjellä. Nyt yrityksiltä vaaditaan poikkeusviestintää.

Koronaviruspandemian hidastamisen kerrannaisvaikutukset tuntuivat räjähtävän Suomessa käsiin viimeistään torstaina 12. maaliskuuta. Suorimmin kärsivät tapahtumista ja matkailusta leipänsä saavat, ja yleinen varovaisuus liikkumisessa hiljentää pian palvelualoja ja vähittäiskauppaa.

Monella pienellä ja kookkaammallakin yrittäjällä on edessään taloudellisesti nihkeät ajat.

Yrityksen on syytä suhtautua koronavirukseen paitsi taloudellisena uhkana, myös viestinnällisenä poikkeustilana. Tällä hetkellä tuotteiden tai palveluiden räiskyvä markkinoiminen tai tilanteen vähättely takaavat lähes varmat mainekolhut. Sen sijaan faktoihin perustuva aktiivinen viestintä on se, jolla asiakasta palvellaan nyt parhaiten.

Annetaan omakohtainen esimerkki. Viestintäliigan työt hoidetaan seuraavan kahden viikon ajan etätyönä hyödyntäen teknologisia ratkaisuja. Tarkemmin tästä ja vaikutuksesta toimintaamme voit lukea aiemmasta tekstistämme.

Kaikilla ei tietenkään ole mahdollisuutta etätyöhön ja liiketoiminnan ylläpitäminen saattaa ikävä kyllä käydä toisilla mahdottomaksikin, mutta erilaisia käytännön tekoja ja ratkaisuja on nyt tärkeä yrittää miettiä.

Miten nyt pitää viestiä?

Seuraavaksi muutama kiteytys, joilla teet yrityksesi poikkeusviestinnästä tilanteen vaatimuksia vastaavaa.

Avoimuus: Kerro seuraajille ja asiakkaille selkeästi, miten tilanne vaikuttaa tarjoamiinne palveluihin ja niiden toteutumiseen. Et kalastele sääliä, vaan autat asiakasta olemalla rehellinen ja jakamalla oleellista tietoa.

Rauhallisuus: Keltainen lehdistö ja sometrollit kyllä tekevät osansa paniikin lietsomisessa. Kerro asiasi tyynesti, ilman liiallista dramatiikkaa. Ihmiset arvostavat tasapainottavaa sävyä. On täysin sopivaa ilmaista omaa harmitustakin, mutta sen voi sitoa esimerkiksi kiitollisuuteen asiakkaita kohtaan.

Verkkovälitteisyys: Jos palvelusi soveltuu tarjottavaksi verkon kautta, aloita valmistelu viimeistään nyt. Voisitko turvata tulevaa lahjakorttien myynnillä tai pidemmillä varausajoilla? Jos et ole varma, miten voisit hyödyntää verkkopalveluita, kysy ammattilaisilta.

Mitä me voimme tehdä?

Emme halua olla se yritys, joka myy orastavan kassakriisin edessä käsidesiä 40 €/pullo, vaan tarjoamme nyt haastavan tilanteen kanssa painiville yrityksille osaamistamme reilusti edullisempaan hintaan. Autamme yrityksiä ratkomaan omia korona-haasteitaan ja viestimään sen vaikutuksesta liiketoimintaansa maaliskuun loppuun saakka puoleen hintaan, eli tuntiveloituksena 55 €/tunti (+alv, norm. 110 €/h).

Tämä ”kriisiapuhinta” koskee niin nykyisten kuin uusienkin asiakkaidemme korona-haasteista viestimistä.

Muutamankin tunnin työpanoksella pystymme jo tekemään paljon. Ota yhteyttä – yhdessä tästä selvitään: iiro@viestintaliiga.fi / 0400 593 122

Avaa keskustelu
💬 Huolia, murheita,
markkinointitarpeita?
Laita viesti WhatsAppissa!
Powered by