Blogi

Rekryfirmat vs. kohdennettu digimainonta

By 15/10/2020 lokakuu 18th, 2020 No Comments
Perinteinen rekryfirma vs. kohdennettu digimainonta

Henkilöstön vaihtuvuus on väistämätön osa yrityksen toimintaa. Kun on aika rekrytoida uusia tekijöitä, rekryfirmat eivät ole välttämättä aina kustannustehokkain ratkaisu. Viestintäliiga on toteuttanut useita onnistuneita rekrykampanjoita eri alojen yrityksille murto-osalla rekrytointipalveluiden kustannuksista.

Viikonlopun rapujuhlat kummittelevat edelleen takaraivossa. Maanantaiaamuna sähköpostiin kilahtaa ilmoitus, että vuosikausia hommissa ollut luottotyöntekijä siirtyy vapaan autoedun perässä kilpailijan palvelukseen. Ei muuta kuin puhelinta käteen, rekryfirmat langan päähän ja kukkaronnyörit levälleen. Eiköhän sieltä taas muutamalla tonnilla saada pari ihan kelvollista kandidaattia.

Mitäpä jos rekrytointipalvelun ruljanssille olisikin helpompi, tehokkaampi ja edullisempi vaihtoehto? Mutta meillähän on.

Kohdennetun digimainonnan hyödyntäminen rekrytoinnissa on kannattavaa monestakin syystä. Mainostettu työpaikkailmoitus tulee kasvottoman rekryfirman sijaan suoraan yritykseltä itseltään, jolloin viesti tuntuu henkilökohtaisemmalta. Ilmoitukseen saadaan aidosti yrityksen oma kädenjälki sekä äänensävy, ja mainos saadaan näkymään suoraan sellaisten ihmisten somekanavissa, jotka ovat lähtökohtaisesti kiinnostuneita rekrytoivan yrityksen toiminnasta.

Parhaat rekryfirmat löytyvät siis lopulta oman katon alta. Kiteyttämällä työpaikkailmoitukseen oman yrityksen kokemus, asiantuntemus sekä rekrytointitarve ja tuomalla se tehokkaasti esiin brändimielikuvaa vahvistavan viestin kera saadaan aikaan hyvin toimiva rekrytointikampanja. Tämä onnistuu kohdennetun digimainonnan avulla.

Rekryfirmat vai kohdentaminen oman datan avulla?

 

Digitaalisen mainonnan parhaita puolia ovat tarkat kohdennusmahdollisuudet. Rekrymainonnan työkalupakista löytyy demografisten tietojen, koulutuksen ja kiinnostuksen kohteiden lisäksi myös kehittyneempiä kohdennuksia. Mainontaa voidaan näyttää esimerkiksi henkilöille, jotka ovat vierailleet aiemmin yrityksen rekrysivulla tai olleet vuorovaikutuksessa firman somekanavien kanssa. Näin saadaan kaivettua esiin paljon potentiaalisempaa kohderyhmää kuin vaikkapa pelkän koulutuksen perusteella.

Pohditaanpa asiaa kuvitteellisen esimerkin kautta:

Jorma on pitkän linjan bussikuski, jolla on vuosien kokemus isojen autojen kuljettamisesta ja vakavarainen työpaikka alan suurella toimijalla. Vuosia samanlaisena jatkunut työ on alkanut puuduttaa, reitit ovat käyneet liiankin tutuiksi ja Jorma tuntee urakehityksensä jumahtaneen paikoilleen.

Alitajuisesti Jorma haaveilee uusista haasteista, mutta muutos jännittää. Vakituisen työn ja turvallisen toimeentulon vuoksi Jorma ei koe tarpeelliseksi selailla työnhakupalstoja. Silloin tällöin vastaan tulee tutut rekryfirmat ilmoituksineen, mutta Jorma on tottunut ohittamaan ne rutiininomaisesti.

Illalla työvuoron jälkeen Jorma selailee Facebookissa Bussikuskit viihteellä -ryhmän uusimpia meemejä. Omalla feedillä vastaan tulee uuden limusiinikuljetuksia tarjoavan startup-yrityksen rekrymainos. Kuvassa kimaltelee uudenkarhea 9-metrinen Lincoln – juuri sellainen auto, jonka kuljettamisesta Jorma on haaveillut. Kuukautta aiemmin Jorma on nähnyt kyseisen firman somemainoksen, vaikuttunut heidän rennon asiallisesta viestinnästään ja päätynyt vierailemaan verkkosivujen Ura-sivulla. Tuolloin työpaikkoja ei ollut tarjolla, mutta vierailu jätti verkkosivujen seurantatyökaluun tiedon, että tämä kaveri voisi olla kiinnostunut tulevista pesteistä.

Limusiinikuljettajan tehtävän vapauduttua yrityksen kohdennettu rekrymainos tavoittaa ensimmäisten joukossa Jorman, joka päättää hetken mielijohteesta laittaa hakemuksen vetämään. Jorma löytää uuden suunnan uralleen, ja rekrytoiva firma saa luotettavan pitkän linjan konkarikuljettajan. Loppu on historiaa.

Jorman tarina on vain yksi esimerkki siitä, kuinka oman digimainonnan ja uudelleenmarkkinoinnin avulla voidaan tavoittaa oikeat kohderyhmät tehokkaammin ja henkilökohtaisemmin kuin perinteiset rekryfirmat. Samankaltaista mainontaa pystytään tekemään myös esimerkiksi Linkedinissä sekä Google-mainonnalla. Usein parhaiten toimiikin useamman mainostyökalun yhdistelmä, jolloin rekrytointi-ilmoitus saadaan kattavasti näkyviin eri kanavissa.

Kohdennettu digimainonta tavoittaa oikeat kohderyhmät paremmin kuin perinteiset rekryfirmat

Oma mainonta on usein edullisempi ratkaisu kuin rekryfirmat

 

Rekryfirmat ja niiden palvelut tulevat usein pitkässä juoksussa kalliiksi. Pahimmassa tapauksessa yritys voi joutua maksamaan tuntuvan rekrytointipalkkion lisäksi uudelle työntekijälle huomattavasti korkeampaa palkkaa, koska leijonanosa liksasta livahtaa rekryfirman taskuun.

Tarkasti kohdennettu digimainonnan kampanja pystytään toteuttamaan huomattavasti rekrytointipalvelun kokonaiskustannuksia edullisemmin. Ratkaisu vaatii yritykseltä hieman enemmän käytännön järjestelyjä, mutta rekrytoimalla työntekijän suoraan omille palkkalistoille tarjoutuu mahdollisuus säästää merkittävästi palkkamenoissa ja tarjota silti työntekijälle rekryfirmoja parempi palkkataso. Molemmat osapuolet voittavat.

Esimerkki: Rekrytointikampanja toimitilaratkaisuja tarjoavalle yritykselle

Toteutimme elokuussa 2020 sosiaalisen median rekrytointikampanjan pääkaupunkiseudulla toimivalle, äänieristettyjä neuvottelu- ja työskentelytiloja tarjoavalle Octacellille. Olimme tehneet jo pitkään yhteistyötä some- ja Google-mainonnan parissa, ja Octacellille tuli tarve palkata myyntiin ja markkinointiin erikoistunut henkilö.

Rekrymainoskampanja suunniteltiin yhdessä asiakkaan kanssa, jonka ansiosta mainosten sisältö saatiin vastaamaan tarkasti haluttua brändimielikuvaa ja viestimään yrityksen rennon nykyaikaisista toimintatavoista. Näin kohdeyleisössä saatiin herätettyä heti lämpimämpi ja henkilökohtaisempi vaikutelma kuin geneerisessä rekryfirman ilmoituksessa.

Digimainonnalla välität henkilökohtaisemman viestin kuin perinteiset rekryfirmat

Mainontaa kohdennettiin mm. yrityksen verkkosivuilla vierailleille ja somekanavien kanssa vuorovaikutuksissa olleille henkilöille sekä Facebookin luomille kaksoisolentokohderyhmille. Lisäksi kohdennusta tarkennettiin koulutuksen ja kiinnostusten perusteella.

Mainonnasta ohjattiin suoraan rekrytointisivulle. Kampanja käynnistettiin elokuun alussa, ja parissa viikossa mainokset keräsivät 493 verkkosivuvierailua sekä useita hakemuksia. Sopiva kandidaatti löytyi nopeasti ja kampanja keskeytettiin aiemmin kuin oli suunniteltu. Mainosbudjettia kulutettiin yhteensä 225 euroa.

 

Rekryfirmat ja digimainonta eivät sulje toisiaan pois

 

Mikäli rekrytoinnin haluaa hoitaa kokonaan ilman välikäsiä, mainoksista ohjataan yleensä ottamaan yhteyttä suoraan puhelimitse, sähköpostitse tai verkkosivuilla olevan lomakkeen kautta. Joissain tapauksissa kohdennetuista mainoksista voidaan ohjata liikennettä myös rekrytointipalvelun ilmoitukseen, jolloin varsinaiset hakemukset lähetetään ja käsitellään sitä kautta.

Monet rekryfirmat tarjoavat työpaikkailmoitusten lisäksi myös digitaalisia markkinointipalveluja, mutta tekemällä mainonnan itse tai ulkoistamalla sen osaavalle tekijälle yritys saa valjastettua omien verkkosivujensa ja somekanaviensa keräämän datan hyötykäyttöön.

Viestintäliigan markkinointiosaaminen rekrytoinnin tukena

 

Olemme tehneet digitaalisen mainonnan avulla rekrykampanjoita omiin tarpeisiin sekä monille eri alojen yrityksille ja saaneet runsaasti hyvää palautetta. Monet ovat kiitelleet erityisesti kampanjamuodon nopeutta, helppoutta ja kustannustehokkuutta. Kampanjat saadaan käyntiin nopealla aikataululla, tuloksia pystytään seuraamaan reaaliajassa ja mainonta voidaan pysäyttää heti rekrytointitarpeen täytyttyä.

Tarvetta uusille työntekijöille? Etsitkö vaihtoehtoa perinteiselle rekryfirmalle? Käytössäsi on Viestintäliigan usean vuoden kokemus ja vankka osaaminen digitaalisesta markkinoinnista. Laita viestiä, niin etsitään teidänkin yritykselle parhaat osaajat!