Some ja nuoret
2019

Viestintäliiga kysyi, nuoret vastasivat

Nuoriso tubettaa, snäppää ja liikkuu somen maailmassa tottunein ottein. Viestintäliiga halusi jo toisen kerran kysyä nuorilta itseltään, miten he mielestään somea käyttävät. Ja nuorethan kertoivat, sillä vastauksia saimme peräti 1189. Perkasimme tälle sivulle päällimmäisiä kyselytuloksia.

Lataa yksityiskohtaisempi raportti alta, niin tiedät miten nuoret suhtautuvat mm. vaikuttajamarkkinointiin ja maksettuun mainontaan.

Lataa koko raportti

Lataamalla raportin hyväksyt tietosuojaselosteemme.

Iso osa nuorista riippuvaisia somesta

Useat nuoret myönsivät kyselyssä, että kyllähän sitä somea aika paljon tulee käytettyä. Ehkä jopa liikaa. Varsinkin nuoret aikuiset suhtautuivat somenkäyttöönsä varsin kriittisesti, sillä yli kolmannes 18–23-vuotiaista vastaajista arvioi itsensä riippuvaiseksi somesta.  Myös nuoremmissa ikäryhmissä lähes kolmannes vastasi olevansa riippuvainen tai erittäin riippuvainen sosiaalisesta mediasta.

Naiset pitivät itseään jonkin verran riippuvaisempina kuin miehet ja arvioivat miehiä useammin käyttävänsä somea liikaa. Esimerkiksi yli 70 prosenttia 21–23-vuotiaista naisista käyttää somea mielestään paljon tai liikaa.

nuorista aikuisista naisista kokee olevansa riippuvainen somesta.
Kanavien kärkitrio karkaa muilta

Facebook on keski-ikäisten some, sanotaan, eikä tämä kyselyn perusteella ole täysin puppua. Nuorille tärkeimpiä sosiaalisen median kanavia ovat nimittäin Instagram, YouTube ja Snapchat ja näitä kanavia käyttää yli 90 prosenttia kaikista kyselyyn vastanneista.

Tärkeimmän somekanavan tittelistä kamppailivat tasaväkisesti Instagram ja Snapchat, sillä nämä saivat saman verran ääniä. Vastaajien nuorempi kaarti piti Snapchatia jonkin verran tärkeämpänä, kun taas iän karttuessa Instagram näyttäisi nostavan suosiotaan.

Facebookia taas käyttää reilut 70 prosenttia, ja vain pieni osa vastaajista nimesi sen tärkeimmäksi somekanavakseen. Facebookin käyttäjien määrä oli myös laskenut kahden vuoden takaisesta kyselystä.

Instagram

94%

Youtube

93%

Snapchat

90%
Mobiili ensin!

Pöytäkoneet ja tabletit ovat täysin kalkkisten juttuja, mitä tulee nuorten somesurffailuun. Nuoret nimittäin käyttävät nimittäin somea lähes pelkästään älypuhelimella. Puhelin löi reippaasti laudalta kaikki muut vaihtoehdot, sillä älykello ja tabletti eivät saaneet juuri ollenkaan kannatusta ja tietokonekin vain hyvin vähän.

Älypuhelimella some sitten laulaakin kunnolla. Viidennes vastaajista kertoi käyttävänsä tällä laitteella somea 4 tuntia päivässä ja toinen viidennes 3 tuntia päivässä. Vajaat 10 prosenttia käyttää somea puhelimella päivässä jopa 8 tuntia tai enemmän!

Tämähän tietysti tarkoittaa sitä, että mobiilisivustojen ilmeeseen kannattaa kiinnittää huomiota.

käyttää somea älypuhelimella yli 4 tuntia päivässä.
Yritys: julkaise usein

Kavereiden tekemisten lisäksi yritykset, yhdistykset, seurat, joukkueet ja järjestöt kiinnostavat nuoria somessa. Kyselyssä lähes kaikki vastaajat kertoivat seuraavansa ainakin jonkin yhteisön somekanavia. Enemmistö, eli noin kolmannes, kertoi seuraavansa varsin maltillisesti 1–5 yhteisöä ja hieman pienempi osa 6–10 yhteisöä.

Aika monella seurannassa oli myös yhteisö, jos toinenkin. Yli 20 yhteisöä oli seurannassa viidenneksellä kaikista vastaajista. Yhteisöt ovat myös suositumpia nuorten keskuudessa kuin pari vuotta sitten. Vuonna 2017 yli puolet vastasi seuraavansa vain 1–5 yhteisöä.

Mitä yritysten ja yhteisöjen sitten kannattaa nuorten mielestä somessa tehdä? Ainakin julkaista ahkerasti. Kyselyn mukaan julkaisuja kannattaisi tuutata someen vähintään monta kertaa viikossa, ellei päivittäin. Tätä mieltä oli peräti 94,4 prosenttia nuorista. Pääasia lienee, että somessa ollaan aktiivisia ja tuotetaan kiinnostavaa sisältöä.

Kiinnostavia juttuja nuorten mielestä ovat huumori, visuaalisuus, hyvät kuvat ja ajankohtainen tieto tuotteista. Jos siis saa tuotetiedot paketoitua hauskasti ja kuvien tai videoiden kera, menee yhteisöllä somessa jo aika hyvin.

Kiinnostuitko tuloksista?

Lataa raporttimme tästä.