Vuonna 2011 Suomi oli jääkiekon maailmanmestari. Tarja Halonen oli presidenttimme ja sosiaalinen media mahdollisuuksineen ei ollut vielä iskeytynyt tajuntaamme toden teolla.

 

Eikä se sosiaalinen media ole välttämättä vuonna 2018 tajunnassamme yhtään sen paremmin. Eikä se ole mikään ihme. Meille tarjotaan päivittäin niin iso annos huonoa ja väärin kohdennettua sisältöä, että sielua särkee.

Olin viime viikon keskiviikkona Jiesnnalvarrin huipulla Utsjoella tuijottamassa laskevaa aurinkoa ja sen hyväilevää äärimmäisen kaunista maisemaa. Olin hengästynyt ja vähän hikinen kiipeämisestä, vaikka pakkasta oli yli 20 astetta. Ymmärsin, että tuossa hetkessä ei ollut läsnä yhtään Facebook-tykkäystä, ei yhtään klikkiä per tuhat näyttökertaa (CPM), eikä mitään muutakaan mitattavissa olevaa asiaa.

Tuo hetki oli lomani suosikkikohtia, varsinkin jos minulta itseltäni asiaa kysytään. Ja näemmä kerron sen kysymättäkin.

Arjessamme kaikki on toisin. Ja niin pitääkin olla. Koska arjen määrittää erilaiset numeraalit. Oli kyse sitten ruokakaupan ostoksista, käytetystä työajasta, lapsen noutamisesta päiväkodista tai käytetyn markkinointibudjetin määrästä, kaikkeen liittyy numerot ja niiden vertailu.

Palataanpa hetkeksi vuoteen 2011. Tai jos mahdollista, vaikka siihen hetkeen, kun sinä liityit Facebook-käyttäjien verkostoon tai johonkin muuhun sosiaalisen median ulottuvuuteen. Eli joka tapauksessa kelataan kasettia reilusti lineaarisella aikajanalla taaksepäin. Mitä sosiaalinen media oli silloin?

Se oli pelikutsuja, tuttujen huolimattomia tilapäivityksiä tai seinäkirjoituksia. Inhimillisen ihanaa myötähäpeää näin jälkikäteen maisteltuna.

Entäs yritykset ja niiden läsnäolo somessa tuolloin? Oikeasti: erinomaisen tekemisen määritelmäksi riitti tuolloin se, että FB-sivulla oli coverphoto, eli kansikuva. Tai se, että käytti joissain päivityksissä kuvia! Ihanan helppoa ja yksinkertaista!

Mitä sitten on tapahtunut? No sosiaalinen media muuttui vakavasti otettavaksi markkinointipaikaksi.

Vuonna 2018 meillä on Sauli toista kautta presidenttinä. Sauli käy vaippaostoksilla ja on muutenkin ihan hyvä äijä (henkilökohtainen mielipiteeni). Suomalaisen jääkiekon valtikka on siirtynyt miehiltä naisille (vuoden 2018 olympiakisojen otannalla) ja sosiaalinen media on edelleen suurelle osalle selittämätön paikka.

Jotta vuonna 2018 pärjäät sosiaalisessa mediassa yrityksenä hyvin, pitäisi seuraavista kymmenestä kohdasta noin yksitoista olla ruksittuna:

 

  1. Ole persoonallinen
  2. Esitä kysymyksiä
  3. Käytä laadukkaita ja varta vasten otettuja kuvia
  4. Avaa yhteisöllesi yrityksesi kulisseja, ”behind the scenes”
  5. Mittaa viestinnän tuloksia ja reagoi tekemiisi tuloksiin
  6. Huomioi yhteisön sisältä tulleet julkaisut jakamalla niitä silloin tällöin
  7. Pidä julkaisut yksinkertaisina ja lyhyinä
  8. Kiinnitä huomiota julkaisujesi äänensävyyn ja jaa hyödyllistä tietoa omalla äänensävylläsi
  9. Arvosta yhteisöä ja joinain hetkinä suo sille jopa ripaus rakkautta
  10. Pidä hauskaa yhteisösi kanssa ja ole hauska

 

Jep. Eikä puhuta vielä mitään esimerkiksi mainonnasta tai julkaisujen markkinoinnista.

Eli millä helvetillä?

Kyllä mä jeesaan orkesterini kanssa. Tulen teille käymään, keskustellaan lisää somesta, teidän tavoitteista ja siitä, miten viestinnän eri keinoja voitaisiin niiden tavoittelussa hyödyntää. Annan vinkit tekemiseen for free.

Varaudu myös siihen, että kaikkea sun ei tarvitse osata tai ehtiä tehdä itse. Sitä varten on Viestintäliiga olemassa. Jotta sinä voisit olla siellä tunturin huipulla, tuijottaa työsi tuloksia mykistyneen onnellisena ja ehkä myös aavistuksen hengästyneenä.