Sosiaalisen median trendit vuonna 2019. Mitä hemmettiä ne ovat? Opin itse kantapäiden kautta pari juttua, jotka haluan jakaa kanssasi.

Tilastotieteen puolella trendi tarkoittaa pitkän aikavälin muutosta. Jos ajattelee puhtaasti kovan faktan eli tässä tapauksessa mainitun tilastotieteen kautta, niin trendiä kannattaa seurata. Jos se tarkoittaa siis pitkän aikavälin muutoksen seuraamista. Tilastojen nuuskimista. Data ja tilastot lienevät tällä hetkellä maailman arvokkain asia.

Olen seurannut sosiaalista mediaa ja sen kehitystä nyt reilun vuosikymmenen ajan. Noin vuodesta 2012 alkaen on toitotettu samoja asioita: liikkuva kuva, asiakastarina, yhteisöllisyys, osallistaminen, henkilöbrändi. Kaikki vuorollaan (ja vuodesta toiseen) ovat olleet trendejä.

Välillä näille termeille keksitään hiukan uusi kirjoitusasu jonkun kehityssuunnan innoittamana ilman, että termin taustalta löytyvä sisältö on muuttunut nimeksikään. Tai niin, juuri sen nimen verran.

Haluaisin tässä kohtaa siistiä sinun työpöytäsi trendeistä. Ja itseasiassa, teen niin.

Havahtuminen sattuu

Havahtuminen on siistiä. Se kulkee muutaman eri vaiheen läpi. Ensin tulee pöyristyminen. ”Eihän jumalauta noin voi tehdä”.

Sitä seuraa pettyminen. ”Olen tehnyt tämän ihan väärin.”

Huomautan tässä välissä, että et luultavasti ole TEHNYT mitään väärin, olet vain TULKINNUT väärin.

Sitten niellään pöyristyminen, pettyminen ja muut epämukavat tunteet. Jäljelle jää ripaus epävarmuutta, joka karisee pois kyydistä ensimmäisen onnistumisen myötä.

On valoisaa ja autuaan onnellista. On tapahtunut havahtuminen.

sosiaalisen median trendit 2019

Kirjoittaja havahtuu päivittäin jonkin uuden asian edessä.

Älä pelkää havahtumista

Havahtuminen numero yksi. Havahtumiseen osallistuvat henkilöt: Osku Valtonen ja Osku Valtosen isä.

Olin juuri vaihtanut työpaikkaa. Ja itseasiassa työpaikan lisäksi vaihtui ala maarakennustöistä kuljetusalalle. Sitä ennen olin jo kokeillut siipiäni talonrakentajana. Eikä siinä mitään, kyllähän ihminen työelämänsä aikana on monessa eri ammatissa.

Olin mielissäni uudesta työpaikasta. Kerroin innoissani isälleni alan vaihtamisesta ja uusista tuulista. Hän ei ollut ihan yhtä innoissaan.

”Olet nyt 23 ja sinulla on ollut enemmän työnantajia kuin minulla.”

Tuo lausahdus jäi kiinni aivokuoreeni lähtemättömänä. Ja ihan hyvä että jäi. Aloin pohtia suuntaa omalle elämälleni. Ja ensimmäistä kertaa elämässäni asetin itselleni ihan oikeita tavoitteita. Niistä tavoitteista, niiden saavuttamisesta, epäonnistumisista, onnistumisista ja kokemuksista voisi kirjoittaa puolikkaan kirjan.

Havahduin. Tajusin, että pitkäjänteisyyttä on olemassa. Sitä ei tosin ollut olemassa omassa elämässäni tuolloin (eikä vielä muutamien seuraavien vuosienkaan aikana), mutta aloin ymmärtää sen merkityksen.

Piti saada tavoitteita elämään ja työuraan. Pitkäjänteisyyttä. Osaaminen, ammatti ja ura.

Opi arvioimaan ja analysoimaan oikein

Seitsemän vuotta myöhemmin olin täydellinen. Olin saavuttanut unelmieni ammatin ja työpaikan. Olin jumalauta täydellinen ihminen.

Kunnes kaikki ei mennytkään kuten olin halunnut. Tein kaiken oikein, mutta en saanut haluamiani asioita silti tapahtumaan.

Havahtuminen numero kaksi. Havahtumiseen osallistuvat henkilöt: Osku Valtonen ja Osku Valtosen esimies.

Ystäväni, innoittajani ja entinen esimieheni, Mika Eskola, juurrutti silloin minuun yhden tärkeän ajatuksen. Mika teki sen hienosti ja huomaamattani. Meidän kahden välisessä kommunikaatiossa hänen ydinviestinsä oli:

”Ihmiset yliarvioivat sen muutoksen, joka on mahdollista saada aikaan yhdessä vuodessa. Ja samaan aikaan he aina aliarvioivat sen muutoksen, joka on mahdollista saada aikaan kolmessa vuodessa.”

Tadaa, siinä se oli. Minä, joka olin tottunut käyttämään tarkasteluvälinä noin kymmenen tunnin aikaikkunaa määrittelemään omaa tekemistäni, jouduin hieman muuttamaan omaa suhtautumistani itseeni ja omaan työhöni.

Tilastotieteen ulkopuolella trendi tarkoittaa taipumusta tai suuntausta. Ja nämä jutut ovat yleensä pitkäjänteiselle tekemiselle myrkkyä. Sosiaalisen median trendit eivät aina tue pitkäjänteistä tekemistä.

Pitkäjänteisellä tekemisellä voi saavuttaa mielettömiä asioita.

Sosiaalisen median trendit vuodelle 2020

Unohda trendit. Ellei kyse ole tilastotieteestä.

Sosiaalisen median tekemiseen et tarvitse erikseen trenditietoisuutta. Kanavat ja niiden toiminta elävät omaa elämäänsä, mutta sopeuttamalla oman tekemisesi niihin, on sinulla paketti hyvin kasassa. Miten se sitten tehdään?

Pitkäjänteisellä, suunnitelmallisella, tekemisellä. Jatkuvaan laatuun panostamisella. Hetkessä elämisellä. Tärkeiden ihmisten huomioimisella.

Aloita siis vuotesi sillä, että teet suunnitelman. Kun olet vuoden ajan tehnyt töitä suunnitelman mukaisesti, tee uusi suunnitelma seuraavalle vuodelle. Hyödynnä siinä edellisen vuoden onnistumisia ja epäonnistumisia.

Toista tämä homma joka vuosi. Pääset vielä pitkälle.

Tarvittaessa punomme suunnitelmat puolestasi – voit jättää tarjouspyynnön alta.

Jos jätät tarjouspyynnön, kerro hieman lisää tarpeistasi. Me palaamme asiaan!