Moi, mä olen Niki. Mä piiperrän työkseni tietokoneella tekstin, kuvien ja graafisten elementtien kanssa. Käsittelen blogikirjoituksessani sitä, miten suuryritysten logot ovat muuttuneet 2000-luvulla sekä nostan esiin vallalla olevia logosuunnittelun trendejä.

Käytän tekstissäni yrityksen käyttämästä visuaalisesta tunnuksesta kansankielisempää termiä logo, vaikka jossain mulle joskus kerrottiin, että “virallisesti” vain tunnuksen tekstiosaa pitäisi kutsua logoksi.

Logot yksinkertaistuvat

Omana kolmenkymmenen vuoden elinaikanani yritysten logot ovat kokeneet paljon muutoksia. Suurin syy tähän on tietysti ollut teknologian kehittyminen. Logojen tulee nykypäivänä mukautua yhä useampaan mediaan ja toimia mobiililaitteiden räjähdysmäisen kasvun myötä yhä pienemmässä koossa. Siksi 2000-luvun selkeimpänä trendinä onkin ollut logojen pelkistäminen.

Suurbrändeistä Nike jätti jo vuonna 1995 logostaan tekstiosan pois ja öljy-yhtiö Shell teki saman neljä vuotta myöhemmin. McDonald’s on sahannut eestaas, mutta nyt sekin näyttää jättäneen sloganin pois.

Vuonna 2008 kolajuomajätti Pepsi vaihtoi kuvituskuvamaisesta logosta pelkistettyyn symboliin. Amerikkalainen Starbucks jätti vuonna 2011 40-vuotisjuhlansa kunniaksi vain puolet logon keskiosan merenneidosta jäljelle. Tälle aluksi naureskeltiin, mutta muut seurasivat perässä.

Microsoft Windowsille vaihdettiin vuonna 2012 lippumaisena liehunut liukuväriviritelmä pelkistettyyn ja laatikkomaiseen ikkunadesigniin. Myös itse Microsoft-teksti koki muutoksia. Viime vuonna Audi esitteli ylpeänä uuden logonsa, jossa on neljä yksiväristä rengasta limittäin.

 

Myös suuret urheilubrändit ovat alkaneet heräilemään nykytrendiin. Englannin Valioliiga teki kattavan ilmeenuudistuksen vuonna 2016 ja myös monet suurseurat, kuten Juventus (2016), Atletico Madrid (2017) ja FC Barcelona (2018) ovat pelkistäneet seuratunnuksiaan viime vuosina.

Elementtien vähentämisen ja muotojen pelkistämisen lisäksi myös värejä on logoissa karsittu. Yhdysvaltalainen luottoyhtiö Visa vaihtoi logonsa vuonna 2014 yksiväriseksi (sininen tai valkoinen), jonka lisäksi esimerkiksi Rolling Stone -lehti teki hiljattain saman vaihtamalla yksiväriseen punaiseen. Esimerkkejä on lukemattomia.

Päätteettömien kirjasintyyppien räjähdysmäinen kasvu

Alaa pitkään seuranneena ei ole voinut olla huomaamatta, että myös logojen tekstiosan kirjasintyypit ovat menneet selkeästi samaan suuntaan. Erityisesti 2010-luvulla päätteelliset serif-kirjasintyypit ovat saaneet väistyä päätteettömien sans-serifien tieltä.

 

Serif eli pääteviiva on kirjasimen rungon päätteessä oleva pieni osa. Tavallisesti kirjasintyypit jaetaan päätteettömiin ja päätteellisiin kirjasintyyppeihin. Päätteettömiä kirjasintyyppejä kutsutaan groteskeiksi (engl. sans-serif) ja päätteellisiä antiikvoiksi (engl. serif).

 

Jo aiemmin mainittu Microsoft vaihtoi entistä tavanomaisempaan sans-serifiin vuonna 2012 ja tätä seurasivat mm. Spotify ja Yahoo (2013), Airbnb (2014), Google (2015), Valioliiga (2016), Pinterest (2017) ja Burberry (2018) vain muutamia mainitakseni. Keskustelua onkin herättänyt se, erottuvatko brändit enää lainkaan toisistaan?

On myös vastakarvaan silittelijöitä

Ihan kaikki eivät sentään ole lähteneet logouudistuksissa muiden peesiin. Esimerkiksi elektroniikkajätti Sonyn logo on pysynyt lähes identtisenä vuodesta 1957. Miksi vaihtaa hyvää?

Jotkut ovat uskaltautuneet lähteä myös vastakkaiseen suuntaan. Esimerkiksi eSport-joukkueiden logoissa nähdään koko ajan entistäkin yksityiskohtaisempaa grafiikkaa. Niissä ei liukuvärejä ja kiiltoja säästellä!

Juomateollisuusyhtiö Bacardi vaihtoi vuonna 2014 logonsa takaisin vintage-henkiseksi, Glamour-aikakauslehden otsikko koki kasarihenkisen muodonmuutoksen, Netflix-sarja Stranger Things teki kunniaa vanhoille kirjasintyypeille ja Nikekin on viime vuosina kaivanut vanhan retrologonsa pöytälaatikosta nostalgiahenkisten iloksi.

Saksalainen autoteollisuusjätti Volkswagen on kertonut päivittävänsä logonsa vuonna 2019, ja huhujen mukaan ikoninen VW-yhdistelmä saa mahdollisesti väistyä. Mielenkiinnolla odotellaan mitä sieltä on tulossa.

Olisiko teidänkin syytä päivittää?

Logo on yrityksen tärkein symboli. Amatöörimäinen tai huonolaatuinen logo Google-haussa, Facebookissa tai nettisivujen yläkulmassa antaa epäammattimaisen kuvan yrityksestä, vaikka sen muu toiminta olisi täysin moitteetonta. Moni yrittäjä väheksyy logon arvoa. “Sen minkä halvalla sain opiskelijalta vuonna 2009 toimii edelleen ihan hyvin”, moni ajattelee. Kehottaisin miettimään vielä uudelleen.

Vinkkejä logouudistukseen:

 

1. Arvioi tilanne

Katso logoa uusin silmin. Onko se ajan hermolla? Onko se yhtä hyvä kuin kilpailijoilla? Toimiiko se yksivärisenä tai pienessä koossa? Onko siitä olemassa kaikki tarvittavat tiedostomuodot? Tarvitaanko siitä erilaisia versioita?

2. Ole rehellinen

Oman yrityksen logo on rakas ja sillä on paljon tunnearvoa. Niin on myös esimerkiksi omilla lapsilla, mutta niidenkin on annettava kasvaa ja joskus niistä pitää jopa päästää irti. Jos et kykene arvioimaan yrityksesi logoa objektiivisesti, kysy asiaa ulkopuolisilta (ei välttämättä puolisolta tai työkaverilta).

3. Säilytä logon parhaat puolet

Logosta ei yleensä kannata lähteä muuttamaan kaikkea, varsinkaan jos brändi on jo iskostunut vahvasti kuluttajien mieliin. Mieti mitkä elementit siinä ovat tärkeitä ja mitä olisi ehkä syytä nostaa entistäkin paremmin esiin. Onko jokin elementti puolestaan turha?

4. Yksinkertaisuus on kaunista

Suuret brändit maailmalla eivät vain huvikseen yksinkertaista logojaan. Pelkistetty design toimii sekä seinämaalauksessa että mobiilisovelluksen ikonina. Myös tekstin luettavuus on ensiarvoisen tärkeää. Kaksi väriä on katseelle levollisempi kuin kymmenen väriä. Keskity siis niihin väreihin, jotka ovat merkityksellisimpiä.

5. Ole rohkea, ole nokkela

Yritysten mainoksia ja niissä esiintyviä logoja vilisee silmissämme yhden päivän aikana satoja. Miten jäisin kuluttajien mieleen? Kekseliäällä kirjaimien väliin jäävällä nuolta esittävällä tyhjällä tilalla, kuten FedExillä? Perinteisellä kaunokirjoituksella, kuten Fazerilla? Täysin kilpailijoista poikkeavalla designilla?

6. Keskustele asiasta ammattilaisen kanssa

 

Niki Pettersson
Visuaalinen Viestijä
Viestintäliiga
niki@viestintaliiga.fi

Onko logonne jämähtänyt menneeseen?

Tykitä tarjouspyyntö alta, niin viilataan teidän yritysilmeenne kimpassa kuntoon.

Jos jätät tarjouspyynnön, kerro hieman lisää tarpeistasi. Me palaamme asiaan!