Blogi

Viestintäliigan vaiheikas alkuvuosi – littipeukut pystyssä eteenpäin

Kansallisen poikkeustilan lisäksi Viestintäliiga on kokenut uudella vuosikymmenellä yhtä ja toista. Muutoksia on tapahtunut niin yrityksen kuin yksittäisten tiimiläistenkin tasolla. Tahto tekemiseen ja usko yhteiseen asiaan pysyy joka tapauksessa kovana.

Koronan vuoksi Suomessa on jo viikkoja vallinnut pääsiäistunnelma. Kadut ovat tyhjillään ja hommat pysähdyksissä monella tapaa. Onneksi sentään palmusunnuntaina kaduilla nähtiin hieman eloa, kun Suomessa huudeltiin parvekkeille munan toivossa. Perheet ja tutut kävivät siis etävirpomassa toisiaan niin, että parkkipaikalla heiluteltiin vitsaa ja parvekkeelta viskottiin suklaata.

Pääsiäisen jälkeen pelilaudan nappulat kootaan taas kasaan. Viestintäliigan väki jatkaa kotitoimistoilla työskentelyä, mikä onkin ennenkokematon episodi yrityksen taipaleella.

Vaikka korona sekoittikin pakettia varsin voimakkaasti, niin Viestintäliigan alkuvuosi sisälsi paljon muutakin hulinaa ja häppeninkiä. Ensimmäisen kvartaalin jälkeen on yritysmaailmassa tapana koota tuloksia ja ennusteita sekä kerrata tapahtunutta, joten tässäpä napakka koonti alkuvuodestamme.

Tammikuu – elonmerkit ja uusi veri

Uusi vuosikymmen ei alultaan poikennut normaalista millään merkittävällä tavalla. Väkeä tupsahteli pyhien jälkeen viidennen kerroksen toimistoomme kukin omalla tyylillään: yhdet rappusia pitkin, toiset hissillä, kolmannet krapulassa. Työkoneet öljyttiin ja pian näppäimistöjen takominen täytti konttorin käytävät. Tammikuussa käytävillä myös virtasi uutta verta, sillä saimme joukkoomme kolme uutta korvaparia: Alinan, Samin ja Artsin. Trio oli täynnä intoa ja osaamista, jonka realisoitumista ei tarvinnut kauaa odotella.

Helmikuu – luopumisesta saamiseen

Vuoden toisella kuunkiertämällä somemainokset, blogitekstit, ja graafiset mestariteokset putkahtelevat  linjastolta ulos tasaiseen tahtiin. Ilmassa oli siis vahvasti jympytystä ja jympäyttelyä. Hetken vaikutti siltä, että valtakunnassa vallitsee pysyvyys.

Pian klaanimme jäsenluettelo tarvitsi kuitenkin hieman viilausta. Videopantterimme Jyri nappasi nimittäin position Palloliiton leivistä ja siirtyi videonikkaroinnista monisyisempään viestintätyöhön. Kielipoliisimme Saara puolestaan siirtyi äippälomalle huolehtimaan tulevaisuuden toivoista.

Työmyyrärekisteri vaati kuun lopulla täysin uutta painosta, kun Viestintäliiga osti ohjelmointiyritys Whitestone Oy:n.

Kyseessä ei ollut mikään ensitreffit alttarilla -kauppa, sillä firmat toimivat jo entuudestaan jaetuissa toimitiloissa ja takana oli jo useita yhteistyökuvioita.

Yrityskauppojen tuloksena oli noin 30-henkinen joukko monitaitoista väkeä. Viestintäliigalta saisikin nyt lähes kaikkea digiä: back- ja front-end koodausta, verkkokauppoja ja verkkosivuja, some- ja Google-mainontaa, tekstintuotantoa sekä kuvaa ja videota. Valikoimasta löytyy myös strategisen tason viestintäpalveluja ja koulutustarjontaa.

Maaliskuu – telakointi ja ilakointi vaihtuu etäilyyn

Uutta orkesteria lähdettiin virittämään odottavaisin mielin. Samoille säveltaajuuksille päästiin hyvin muutaman yhteistyöprojektin parissa. Graafisen suunnittelun, tekstintuotannon ja verkkosivukoodauksen symbioosi näytti voimansa. Yrityksen sisäisissä palavereissa korostui myös laajalti halu oppia toinen toisiltamme.

Rytmiryhmämme ensimmäinen kiertue toteutettiin risteilyn merkeissä. Visioita ja strategisia linjauksia lähdettiin työstämään ja hiomaan saariston keskelle vajaan 30 jäsenen voimin. Reissulla ideoitiin, keskusteltiin ja osin päätettiinkin siitä, millaisten yhteisten arvojen ja tavoitteiden kautta työtä lähdettäisiin uudella joukolla tekemään.

Maaliskuun lopulla lupaavalle kuherruskuukaudelle tuli äkkiseisaus. Koronaviruksen vuoksi häämatka muuttui etäsuhteeksi, kun hajaannuimme etätyöpisteille ensimmäisten joukossa pienentääksemme tartuntariskiä. Uudet työn muodot vaativat hieman totuttelua, mutta pyörät pidettiin pyörimässä.

Kokoontumis- ja liikkumisrajoitteet sekä niiden vaikutukset näkyivät myös Viestintäliigan työpäivissä. Konttorimme tarjosi vauhdikkaassa tilanteessa kriisiviestintäapua ja osoitti tukeaan paikallisille yrityksille. Pian pystyssä oli myös Turun kaupungin ja muutaman muun toimijan kanssa perustettu verkkokauppa, jossa yrittäjät voisivat myydä lahjakorttejaan. Tätä tekstiä kirjoittaessa mukana on jo satakunta yritystä.

Huhtikuu – orientaatiota ja odotusta

Koronakriisin alkuhässäköiden jälkeen tilanne on hieman tasaantunut hengityssuojain-gatesta huolimatta. Poikkeustila tuntuu pakottaneen usealle taholle pienen pohdintapaussin, jonka seurauksena onkin syntynyt halu kehittää toimintaa digitaalisempaan suuntaan.

Toimistomme väki odottaa jo konttorille pääsyä. Kasvokkain heitettävä hyvähenkinen herja ja hervottomat vitsit ovat kuitenkin tiimihenkemme ydintä.

Viestintäliiga toivottaa kaikille vastuullista etävapun odotusta. Peskää käsiä, käyttäkää älliä, älkää turhaa reissailko.

Kuulutko sinäkin meihin, jotka ovat saaneet uutta ideankipinää poikkeustilan keskellä?

Mikäli kaipaat näkemyksellistä apua viestintään, verkkosivujen uudistusta, toimivan verkkokaupan tai vinkkejä pandemia-ajan kotiresepteihin, niin ota yhteyttä!

Avaa keskustelu
💬 Huolia, murheita,
markkinointitarpeita?
Laita viesti WhatsAppissa!
Powered by